سامسونگ و شیائومی دو کمپانی پرطرفدار تولید گوشی‌های هوشمند و دو رقیب سرسخت یکدیگر هستند که در اینجا قصد داریم دو میان‌رده قدرتمند این دو کمپانی محبوب را با هم مقایسه کنیم. با من در مقایسه A51 با ردمی نوت 9 پرو همراه باشید.

کمپانی سامسونگ همواره یکی از بهترین رهبران بازار الکترونیکی بوده است که تاکنون پیشرفت‌های چشمگیر زیادی داشته است. در رابطه با تولید گوشی‌های هوشمند اگر تا پیش از این رقابت فقط بین کمپانی اپل و سامسونگ بود، در حال حاضر برند شیائومی جای خود را با اپل برای رقابت با سامسونگ عوض کرده است. سامسونگ از مدت‌ها قبل سیل عظیمی از گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده خود را در بازه قیمت‌های متفاوتی روانه بازار کرده است.

 

این در حالیست که شیائومی هم گزینه‌های زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند که نسبت به قیمتشان، ارزش و کارایی زیادی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. یکی از دو رقیب سرسخت و دوست‌داشتنی کمپانی سامسونگ و شیائومی، گلکسی A51 در مقابل نوت 9 پرو است.

 

با در نظر داشتن این نکته که هر دو گوشی از لحاظ سخت افزاری بسیار قدرتمند هستند، اما هر کدام از آنها با یک سری امکانات خاصی همراه هستند که به یکدیگر برتری دارند و همین امر سبب شده تا انتخاب را برای کاربران سخت کند. در ادامه مقایسه گوشی گلکسی A51 و شیائومی نوت 9 پرو به جزئیات بیشتری خواهم پرداخت.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین فیلم های هندی ؛ بالیوودی های ماندگار!

مقایسه سامسونگ A51 و ردمی نوت 9 پرو

گوشی A51 به نقل از موسسات تحقیقاتی به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ها در نیمه اول سال 2020 معرفی شد. اولین چیزی که در مقایسه گوشی نوت 9 پرو شیائومی با گوشی A51 سامسونگ به زیر ذره‌بین پلازامگ می‌بریم، جنس بدنه و ساخت این دو گوشی است. هر دو گوشی فریم پلاستیکی دارند، اما با این تفاوت که سامسونگ برای ساخت قاب پشتی گوشی A51 مانند تمامی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خود از جنس پلاستیک و از طرفی دیگر برای جلوی گوشی از گوریلا گلس 3 استفاده کرده است. گوریلا گلس نام یک فناوری نه چندان جدید است که مقاومت گوشی را در برابر خط و خش و ضربات ناگهانی زیاد می‌کند. از طرفی دیگر جنس جلو و پشت گوشی ردمی نوت 9 پرو از جنس گوریلا گلس 5 است.

در قدم بعدی برای مقایسه گوشی سامسونگ گلکسی A51 با شیائومی ردمی نوت 9 پرو نوع نمایشگر آنها را بررسی کردیم. سامسونگ برای نمایشگر گوشی A51 از Super AMOLED استفاده کرده است. این در حالیست که شیائومی از LCD برای نمایشگر خود استفاده کرده است. اندازه صفحه نمایش گوشی A51، تقریبا 6.5 اینچ است، ولی صفحه نمایش ردمی نوت 9 پرو شیائومی 6.67 اینچ است. سیستم عامل گوشی A51 مانند تمامی میان‌رده‌های سامسونگ اندروید 10 اما با رابط کاربری One UI 2.5 است. در گوشی ردمی نوت 9 پرو نیز شاهد اندروید 10 به همراه رابط کاربری اختصاصی شیائومی MIUI 11 هستیم.

 

چیپست به کار رفته در ردمی نوت 9 پرو، Snapdragon 720G با پردازنده هشت هسته‌ای است. در عوض چیپست به کار رفته در گوشی A51، اگزینوس 9611 با همان پردازنده هشت هسته‌ای است. هر دو گوشی چهار لنز اصلی دوربین در پشت گوشی به همراه یک لنز سلفی دارند که در ادامه هر کدام از آنها را به طور کامل بررسی می‌کنیم. اما در آخر این بخش از مقایسه سامسونگ A51 و ردمی نوت 9 پرو باتری آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. باتری غیر قابل تعویض گوشی A51، دارای ظزفیت 4000 میلی آمپری بر ساعت است که از شارژ سریع 15 واتی نیز پشتیبانی می‌کند. از طرفی دیگر ظرفیت باتری گوشی ردمی نوت 9 پرو، 5020 میلی آمپر بر ساعت است. شایان ذکر است که این گوشی از شارژ سریع 30 واتی پشتیبانی می‌کند. در قسمت بعدی مقایسه دو گوشی گلکسی A51 با شیائومی ردمی نوت 9 پرو فهرستی از مشخصات فنی هر دو گوشی را فراهم کردیم.

 

بیشتر بخوانید: آموزش بازیابی رمز اینستاگرام از چند روش

مشخصات فنی

 

 

طراحی ظاهری

با مقایسه گوشی گلکسی A51 سامسونگ با ردمی نوت 9 پرو شیائومی از نظر طراحی ظاهری همانطور که گفته شد، هر دو گوشی ظاهر بسیار زیبا و متفاوتی دارند. این دو گوشی فریمی پلاستیکی دارند و قاب پشتی آنها براق است. در صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه‌های بسیار باریکی به چشم می‌خورد. دوربین سلفی گوشی A51، به صورت حفره‌ای در وسط صفحه نمایش گوشی نمایان است.

حسگر اثر انگشت این گوشی در پایین صفحه نمایش قرار دارد که سرعت عملکرد خوبی دارد. در پشت این گوشی چهار لنز دوربین در یک کادر مستطیل شکل قرار دارند و یک فلاش دوربین هم در کنار آنها مشخص است. دکمه پاور و ولوم هم با فاصله مناسبی از هم، همانند سایر گوشی‌های سامسونگ در سمت راست گوشی جای گرفته‌اند.

اما در طرف دیگر گوشی شیائومی نیز حاشیه‌های بسیار باریک‌‌تر از A51 دارد و کار کردن با آن را برای کاربر لذتبخش می‌کند. حسگر اثر انگشت این گوشی برخلاف گوشی‌های معمول و رایج نه در پشت گوشی و نه در زیر نمایشگر قرار دارد. جالب است که حسگر اثر انگشت این گوشی در سمت راست بر روی کلید پاور و درست در پایین کلید ولوم قرار دارد. شیائومی یک لنز سلفی به صورت حفره در جلوی صفحه نمایش این گوشی در نظر گرفته است.

چینش قشنگ لنزهای اصلی دوربین در پشت گوشی هم به این صورت است که چهار لنز دوربین در یک کادر مربعی شکل قرار گرفته‌اند. این کادر مربعی یک برآمدگی دارد، به این صورت که از قاب پشتی گوشی فاصله دارند. دو لنز در بالای کادر و دو لنز در پایین کادر جای گرفته‌اند و فلاش دوربین هم در زیر این چهار لنز به چشم می‌خورد.

اندازه صفحه نمایش گوشی A51، تقریبا 6.5 اینچ است و حدود 87 درصد از صفحه نمایش جلو را به خود اختصاص داده است. برای این دو میان‌رده قدرتمند رزولوشن مشابهی در نظر گرفته شده است. به این صورت که هر دو گوشی از کیفیت رزولوشن 1080 در 2400 پیکسلی بهره‌مند هستند، ولی با این تفاوت که گوشی A51 تراکم پیکسلی 450 اینچی و ردمی نوت 9 پرو تراکم پیکسلی 395 اینچی دارد.

 

به بیان ساده‌تر در این بخش از مقایسه سامسونگ A51 با شیائومی Note 9 Pro، گوشی A51 به لطف صفحه نمایش Super AMOLED وضوح بیشتری از تصاویر را برای شما فراهم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ولنتاین چیست و پیشینه تاریخی روز ولنتاین

دوربین ها

به بخش محبوب و پرطرفدار مقایسه دوربین A51 با Note 9 Pro رسیدیم. هر دوی این گوشی‌ها چهار لنز اصلی و یک لنز سلفی دارند؛ با اینکه اکثر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ تنها سه لنز اصلی دارند. لنز اصلی دوربین گوشی A51 از یک لنز 48 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 برخوردار است. به دنبال آن یک ماژول 12 مگاپیکسلی فوق عریض و فاقد فوکوس خودکار با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. لنز سوم این گوشی دارای کیفیت 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است که برای تشخیص عمق میدان و تار کردن پس زمینه و یا گرفتن عکس‌های پرتره به کار می‌رود. در آخر لنز چهارم این گوشی نیز دارای کیفیت 5 مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 است. لنز سلفی این گوشی نیز 32 مگاپیکسل کیفیت دارد.

در قسمت بعدی این مقایسه Galaxy A51 و Redmi Note 9 Pro نوبت به بررسی دوربین گوشی شیائومی می‌رسد. لنز اصلی این گوشی 64 مگاپیکسل کیفیت دارد و دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 است. این لنز اصلی همچنین از سنسور Quad-Bayer بهره می‌برد. به دنبال آن یک لنز 8 مگاپیکسلی فوق عریض با پوشش 119 درجه، گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاقد فوکوس خودکار قرار می‌گیرد. لنز سوم یا لنز ماکرو این گوشی دارای کیفیتی 5 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم و فوکوس خودکار f/2.4 است. در نهایت سنسور تشخیص عمق این گوشی 2 مگاپیکسل کیفیت با گشودگی دیافراگم 1/5.0 دارد. لنز سلفی این گوشی نیز کیفیت 16 مگاپیکسلی دارد.

سخت افزار

همانطور که جدول مشخصات فنی و مقایسه سخت‌افزاری گلکسی A51 در برابر ردمی نوت 9 پرو نشان می‌دهد، سامسونگ برای گوشی A51 از تراشه Exynos 9611 استفاده کرده است. این چیپست هشت هسته‌ای متشکل از چهار هسته Cortex-A73 و چهار هسته Cortex-A53 است. از طرفی دیگر کمپانی شیائومی این غول چینی برای ردمی نوت 9 پرو از اسنپدراگون 720 کمک گرفته است. گفتنی است که سامسونگ معمولا برای گوشی‌های پرچمدار خود از این تراشه استفاده می‌کند. نظریه‌ها در مورد این دو تراشه متفاوت است، اما بر اساس بنچمارک‌ها در کل اسنپدراگون عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

قیمت

به بخش پایانی این مقاله و مقایسه قیمت A51 با ردمی نوت 9 پرو رسیدیم. قیمت گوشی شیائومی ردمی نوت 9 در این لحظه بین 5.5 تا 7.5 میلیون تومان است و گوشی سامسونگ گلکسی A51 نیز در حال حاضر با قیمتی بین 6.5 تا 8.5 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، رقابت گوشی گلکسی A51 با شیائومی نوت 9 پرو بسیار نزدیک بود. حالا نوبت شماست که به ما بگویید با توجه به مقایسه A51 با ردمی نوت 9 پرو کدام بهتر است؟